Ahad, 14 November 2010

Video Pengajaran – Menyukat Isipadu Cecair

 

Video di atas menunjukkan kepada kita cara-cara untuk menyukat isipadu cecair dengan menggunakan silinder penyukat dan sesuai ditunjukkan kepada murid semasa mengajar tajuk penambahan isipadu cecair. Video ini akan dapat menarik minat murid untuk belajar kerana mempunyai animasi dan muzik yang menarik.

Hari ini, kita menyukat isipadu cecair dengan menggunakan bikar, silinder penyukat dan  sebagainya. Ini boleh mengelakkan daripada berlakunya kekeliruan konsep. Berikut adalah video mengenai penggunaan alat menyukat isipadu cecair.

 

Video ini menerangkan tentang kaedah dan teknik menggunakan silinder penyukat yang berbeza saiz. Sebelum menyukat isipadi cecair, pastikan silinder tersebut berada pada permukaan yang rata seperti di atas meja. Semasa membuat bacaan pula, kedudukan mata hendaklah selari dengan skala sukatan, bukannya melihat dari pandangan atas ataupun bawah. Proses menyukat isipadu cecair ini memerlukan kemahiran memerhati. Kedudukan mata adalah seperti dalam video yang ditunjukkan di bawah :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan