Kelas : 2 Khadijah
Bilangan murid : 30 orang
Tajuk : Isipadu Cecair
Bidang Pembelajaran : Pengenalan Isipadu Cecair
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat menyukat isipadu cecair
menggunakan unit standard iaitu mililiter (ml)
dan liter (l) dengan sukatan bukan standard
unit
murid dapat menyukat isipadu cecair
menggunakan unit standard iaitu mililiter (ml)
dan liter (l) dengan sukatan bukan standard
unit
Pengetahuan sedia ada : Murid telah belajar dan mengenalpasti
kandungan air dalam sesebuah bekas iaitu lebih
besar saiz bekas, lebih banyak cecair boleh diisi
kandungan air dalam sesebuah bekas iaitu lebih
besar saiz bekas, lebih banyak cecair boleh diisi
Perbendaharaan kata : Separuh, penuh, kurang, banyak, sama banyak, liter,
milliliter
milliliter
Nilai Murni : Bersyukur, kebersihan, menghargai air
Bahan Bantu Mengajar: Cawan, gelas, mangkuk, botol mineral, air berwarna,
silinder penyukat
silinder penyukat
Langkah-langkah :
1. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Lantik ketua kumpulan.
2. Guru mengagihkan setiap kumpulan dengan empat bekas yang berlainan iaitu cawan, gelas, mangkuk dan botol mineral serta dua silinder penyukat yang masing-masing mempunyai unit milliliter dan liter.
3. Setiap kumpulan dikehendaki mengisi penuh setiap bekas yang diberi dengan air berwarna.
4. Kemudian, minta mereka menyukat setiap bekas dengan menuang air berwarna tersebut ke dalam silinder penyukat. Guru membimbing murid.
5. Setiap kumpulan mencatat bacaan yang diperolehi daripada setiap bekas yang dituangkan ke dalam silinder penyukat.
Bekas | Silinder Penyukat (Milliliter) | Silinder Penyukat (Liter) |
Cawan | 200 | |
Gelas | 400 | |
Mangkuk | 700 | |
Botol mineral | 1000 | 1 |
Jadual menunjukkan isipadu cecair yang disukat menggunakan standard unit
Tiada ulasan:
Catat Ulasan