Kelas : 2 Khadijah
Bilangan murid : 30 orang
Tajuk : Isipadu Cecair
Bidang Pembelajaran : Pengenalan Isipadu Cecair
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid
dapat menyukat secara membanding isipadu cecair
dengan sukatan bukan standard unit
dapat menyukat secara membanding isipadu cecair
dengan sukatan bukan standard unit
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah melihat air yang disimpan di dalam
sesebuah bekas
sesebuah bekas
Murid mengetahui bagaimana membanding sesuatu
yang lebih kurang, banyak, sedikit dan sebagainya.
yang lebih
Perbendaharaan kata : Kosong, separuh, penuh, kurang, banyak
Nilai Murni : Bersyukur, kebersihan
Bahan Bantu Mengajar: Cawan, gelas, mangkuk, botol mineral, baldi kecil, air
Langkah-langkah :
1. Guru menunjukkan botol, gelas, cawan dan mangkuk yang diisikan dengan air dan menyuruh murid-murid menyebut yang mana satu mengandungi air yang terbanyak, paling kurang.
2. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Lantik ketua kumpulan.
3. Dalam setiap kumpulan, murid A diminta mengisi air menggunakan cawan, murid B mengisi air menggunakan gelas, murid C mengisi air menggunakan mangkuk dan murid D mengisi air menggunakan botol mineral.
4. Kemudian, murid-murid diminta memenuhkan air tersebut ke dalam sebuah baldi kecil masing-masing dengan menggunakan bekas yang mereka dapat.
5. Setiap kumpulan akan merekod bilangan bekas yang mereka gunakan untuk memenuhkan baldi tersebut ke dalam bentuk jadual. Guru membimbing murid.
Murid | Alat menyukat | Bilangan sukatan |
Murid A | Cawan | 6 |
Murid B | Gelas | 4 |
Murid C | Mangkuk | 2 |
Murid D | Botol mineral | 1 |
Jadual menunjukkan isipadu cecair yang disukat menggunakan bukan standard unit
Untuk aktiviti ini, murid akan dapat mengenalpasti bahawa dengan menggunakan alat menyukat (bekas) yang berbeza, hasil atau bilangan bekas yang diperlukan untuk memenuhkan baldi yang sama saiz adalah berbeza juga.
6. Guru menegaskan kepada murid bahawa daripada aktiviti yang dijalankan tadi, cawan adalah bekas yang paling sedikit dapat mengisi air berbanding dengan botol mineral yang paling banyak dapat diisikan air.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan